Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tipy, které vám při havárii zachrání život

  10:00aktualizováno  10:00
Letecké neštěstí, havárie auta, srážka vlaků. Své šance na přežití havárie můžete významně zvýšit, pokud budete respektovat několik pravidel. Čtěte, která to jsou.

Havárie nemusí skončit jen tou nejhorší variantou. Dodržením základních bezpečnostních pravidel můžete rizika minimalizovat. | foto: Profimedia.cz

Sedíte v letadle a původně tuctová cesta získá najednou nečekaný průběh. V kabině je cítit dým, letušky se chovají nestandardně a z reproduktorů se ozve hlas kapitána letadla, který mluví o "malých problémech".

Tak si v různých variantách lidé obvykle představují začátek letecké katastrofy. Inspirujte se několika tipy, které zvýší vaši šanci na přežití havárie v různých dopravních prostředcích.

Letecká havárie

Ačkoli představuje letecké neštěstí pro většinu lidí synonymum smrti, odborníci se shodují na tom, že se dá přežít. Většinou totiž pasažéři v letadle nezemřou při nárazu, ale při následném požáru či výbuchu letadla.

I když se vám to může jevit jako zbytečnost, vždy byste měli věnovat pozornost úvodní bezpečnostní instruktáži, kterou před startem letadla provádí letecký personál.

Možná máte pocit, že už jste všechny poučky slyšeli stokrát a nemůžete se dozvědět nic nového, ale všechna letadla nejsou stejná a podle typu se mohou lišit i bezpečnostní zásady a krizový plán. Například umístění a dostupnost nouzových východů je pro přežití naprosto zásadní.

Představte si, že došlo k havárii a vy se musíte dostat co nejrychleji co nejdále od letadla. Jak se vám bude utíkat v pantoflích nebo žabkách? Stejně tak vám budou překážet v úniku šortky, které nechrání nohy. I když například džíny mohou být při cestování v létě poněkud nepohodlné, v případě havárie vám mohou zachránit život.

Letecké neštěstí

Profesor Ed Galea z University of Greenwich udělal výzkum s víc než dvěma tisíci lidmi, kteří přežili leteckou havárii, a tvrdí, že pokud předem víte, že přijde náraz, život vám může zachránit zaujmutí bezpečnostní pozice: překřižte ruce, položte na ně čelo a opřete se o sedadlo před vámi.

Druhou variantou (například v případě, že je sedadlo před vámi příliš vzdálené) je schoulená pozice, při které přitisknete hrudník na stehna, hlavu dáte na kolena a rukama obejmete své holeně.

Tyto pozice by měly zabránit tomu, abyste narazili do sedadla před sebou a způsobili si tak například vážné poranění hlavy.

Profesor Galea upozorňuje i na to, že při požáru letadla vás v naprosté většině případů nezabijí plameny, ale toxický kouř. V této situaci jde doslova o vteřiny, protože už několik málo nádechů může být smrtelných. Zároveň je však obtížné v zakouřeném prostoru najít východ.

"Vynikající metodou je v takové situaci počítání řad sedadel, která k nouzovému východu zbývají. Pokud víte, kolik řad je mezi vaším sedadlem a východem, zorientujete se i uprostřed dýmu, tmy, nebo chaosu."

Automobilová nehoda

Podle statistik je automobilová nehoda nejnebezpečnější věcí, se kterou se průměrný člověk v průběhu svého života setká.

Nikdy nejezděte v autě, které nemá opěrky hlavy, pokud havarujete, náraz vám zlomí vaz. I když jste možná zaslechli fámu o tom, že bezpečnostní pás vás může při nehodě zabít, naprostá většina smrtelných úrazů (při kterých hrál bezpečnostní pás nějakou roli) je způsobena nezapnutým nebo špatně nasazeným pásem.

Představte si, že jedete v autě, v němž máte poházenou spoustu nejrůznějších předmětů, které jste z nějakého důvodu nestačili uklidit. V případě, že havarujete, udělá náraz z každého volně loženého předmětu projektil, jehož nebezpečnost stoupá s velikostí a tvrdostí. Kterýkoli z těchto předmětů, které v okamžiku nárazu poletí vzduchem, vás může zabít.

Havárie nemusí skončit jen tou nejhorší variantou. Dodržením základních bezpečnostních pravidel můžete rizika minimalizovat.

Pokud vidíte, že už havárii nedokážete zabránit, pokuste se situace zkoordinovat tak, aby náraz přišel zepředu a nikoli ze strany. Případná zranění budou méně vážná.

Pokud se před vámi například odehraje řetězová havárie a už je jasné, že své auto nestihnete zabrzdit, je přirozenou tendencí strhnout řízení doprava. Jenže tak buď nabouráte do auta před sebou levým bokem, nebo existuje značné riziko, že se trefíte do některého ze stromů vedle silnice. V každém případě však stoupá pravděpodobnost, že se vážně zraníte.

Nárazem zepředu navíc chráníte i svého spolujezdce. I když máte tendenci strhnout vůz doleva, chráníte tak jen sami sebe, nikoli člověka, který sedí vedle vás. Obecně platným pravidlem je snažit se dostat mezi vás a řidiče druhého auta co nejvíc "plechů".

Vlakové neštěstí

I když existuje mnoho typů vlakových neštěstí (srážka vlaků, vykolejení, požár atd.) a konkrétní postup je potřeba přizpůsobit aktuální situaci, existuje několik základních doporučení, která vám mohou být velmi užitečná.

V první řadě je nutné dostat se ven z vozu. Pokud nejdou otevřít dveře, pokuste se najít něco, čím byste mohli rozbít sklo. Sklo by mělo v případě rozbití reagovat stejně jako bezpečnostní skla v autě, tudíž by se nemělo roztříštit, ale vypadnout z rámu vcelku. Nemusíte se tedy bát, že se pořežete.

Vlaková havárie

Uvědomte si také, že okno bude v případě havárie nejschůdnější únikovou cestou. Do jednoho vagonu se vejde přibližně sedmdesát osob: pokud je kapacita naplněná a vlak například vykolejí, bude ulička okamžitě ucpaná a neprůchodná.

V rámci prevence nedávejte do uličky zavazadla, která případný únik ještě ztíží. Uvědomte si, že všechny nesbalené a neuložené předměty budou při havárii létat vzduchem a náraz jim dodá obrovskou sílu. Myslete na to při balení zavazadel.

Podle statistik bývají ve většině případů při vlakovém neštěstí nejvíce poškozeny první vagony za lokomotivou, protože náraz přijde obvykle zepředu. Vaše šance na přežití by tak měly být větší, pokud se posadíte do některého ze zadních vagonů.

Autoři:


Témata: Vlak

Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



Sebevědomý lev jsem proto, že makám a nepodvádím, říká Terminátor Karlos

Karlose „Terminátora“ Vémolu zpovídal Jakub „Buba“ Ouvín pro pořed televize...

Lvi žerou první, zní jeho heslo, má ho ostatně vytetované na ruce. A není pochyb, že on sám se mezi lvy počítá....

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Extrémní gastronomie: Rybí hobliny katsuobushi vám zatancují na talíři

Příprava katsuobushi vyžaduje trpělivost a um.

Ryby dokážou plavat a některé i létat, ale jen tuňák pruhovaný vám zatancuje. Jen to chce trochu trpělivosti. Rybí...

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Najdete na iDNES.cz