Ať se rozhodnete pro nový stroj nebo úpravu stávajícího, je třeba mít představu o ceně a hlavně o tom, jak by měla motorka vypadat. Ideální je přinést k odborníkovi rovnou obrázek či náčrtek. Poté s ním jen proberete, co přesně od stroje očekáváte, a zhruba za půl roku bude motorka na světě.
My jsme navštívili dílnu HS Choppers, kterou vede Honza Sklenička. On a jeho pracovníci vdechují život převážně hard-stylovým strojům.
Postavte si motorku na klíč
Zastihli jsme ho zrovna při práci na zadním blatníku. Tomu, že právě vzniká šperk budoucí královny silnic, však zatím nic nenasvědčovalo: plech, který držel v ruce, připomínal spíš prostě kus komínu z kamen. "Celé je vlastně sklepané z jednoho kusu taženého plechu," říká stavitel motorek s polotovarem v ruce. "Strašně moc hodin se do něj jenom klepe a mlátí. Potom se válcuje na anglickém kole, kde se musí vyhladit všechny rány od kladiva."
Podobně se v dílně zpracovávají i ostatní části motorek, od zrcátek po nádrž.
Honza Sklenička dělá motorky desátým rokem. A přání zákazníků jsou skutečně rozmanitá. "Jeden chce veliký široké gumy, druhý zase úzké. Spíš chtějí všichni všechno jakoby do moderna, o klasické choppery takový zájem zase není," říká.
"Jsou lidé, kteří chtějí opravdu vyvoněné motorky s naleštěným lakem a chromovými doplňky, pak jsou ale i ti, kteří je chtějí spíše do matu a co nejméně chromu – takové spíš až ošklivé stroje."
A neexistuje ani žádná typická cílová skupina, která by si motorky nechávala předělávat. Inženýr, učitel, zámečník… Nezáleží na tom, kdo jste. Důležité je, že máte rádi motorky a jste ochotni vložit do nich peníze.
"Většinou si nechávají motorku postavit lidé, do kterých by to nikdo neřekl. Teď třeba přišel chlapík, co vlastní stavební firmu a chtěl si s tátou udělat radost. Tak si nechali postavit motorku."
Jak oživit starou motorku
Zdá se vám, že váš dvoukolý miláček časem ztratil ten lesk a šmrnc, kterým se chlubil, když jste ho kupovali? Pak není potřeba pořizovat si hned motorku novou – můžete si ji přece nechat vylepšit podle svého přání! Tyhle druhy staveb jsou oblíbené především pro svoji cenu.
"Když přijdou lidé se starou motorkou, chtějí většinou široké zadní kolo, širší řídítka, přepákování, větší, nebo naopak malinkou nádrž a celkově snížit," komentuje Honza Sklenička.
Díly si můžete vybrat z katalogu nebo si je můžete nechat vyrobit. Šikovné ruce dokáží vytvořit jednotlivé díly v jakémkoli tvaru, na který si vzpomenete. Chcete mít nádrž ve tvaru lebky? Není problém.
Pokud si chcete koupit motorku rovnou s tím, že ji necháte přestavět, doporučuje se sportster. Je totiž nejdostupnější cenově a dá se z něj použít spousta dílů.
Čím krásnější, tím hůře se s ní jezdí
Pokud vám nechybí peníze a odvaha, můžete si klidně nechat vyrobit monstrum s dvoulitrovým motorem a rámem tak nízkým, že téměř škrtáte o asfalt. Má to ale své "ale": musíte myslet i na jízdní vlastnosti konečného stroje.
Ještě před tím, než vaše přání začne stavitel měnit v realitu, je třeba si promyslet, co od motorky čekáte. Chcete ji spíš na parádu, nebo skutečně na ježdění?
Necháte-li si postavit choppera s dlouhou vidlicí na tvrdém rámu, nemůžete čekat, že na takové krásce objedete půl Evropy a budete fit. Chcete-li, aby se na motorce hezky jezdilo, nesmíte přehánět extrémy a vymýšlet si obrovská kola a nesmyslné tvary a délky.
"Spousta lidí moc nechápe, že to, jak motorka vypadá, je jedna věc, ale to, jak se na ní bude jezdit, je něco zcela odlišného," dodává Honza.
Tvrdý rám vypadá sice dobře, ale je třeba si uvědomit, že když nepruží zadní část, odnáší to při jízdě páteř. Zejména spolujezdcova, který sedí na blatníku. Můžete to sice řešit sedačkami na pérech a podobně, ale naklepaní jako řízek budete stejně. Je k neuvěření, že Sonny Barger, zakladatel Pekelných andělů, projezdil na tvrdém rámu celou Ameriku.
"Platí pravidlo, že čím krásnější motorka je, tím méně vhodná je na klasickou jízdu. Extravagantní stavby jsou spíše výjimkou. Motorky s netradičním tvarem jsou určené spíše na výstavy a pro pár fajnšmekrů."
A na čem vlastně jezdí sám pan stavitel motorek? "I u mě platí, že kovářova kobyla chodí bosa. Svou poslední motorku jsem prodal a zatím jsem neměl čas udělat si novou."
Kolik za stroj podle vlastního návrhu zaplatíte?
Na základní malou stavba ze sportstera si připravte do 300 tisíc korun, pokud ale chcete stavět úplně od začátku, musíte disponovat částkou od 600 tisíc výš.
Nejhlouběji do peněženky sáhnete, rozhodnete-li se pro moderní stavbu, u níž se dělá většina věcí ručně: pak se může cena vyšplhat až na 900 tisíc korun.