Toto je s vysokou pravděpodobností první český profil muže, o němž jste zřejmě nikdy neslyšeli, přestože je to nejlépe vydělávající hvězda amerického showbusinessu. Není to proto, že by to byl nějaký neznámý producent, který jen v ústraní tahá za provázky a počítá penízky.
Je to obrovská hvězda a všeuměl mnoha talentů: herec, spisovatel, režisér, scénárista, ředitel televizní stanice, ředitel divadla, hudební skladatel, podnikatel, dramatik a taky producent. To všechno nikoliv postupně, nýbrž najednou.
Znáte ho?
Pokud ne, nepřestávejte číst, mohlo by vás zajímat, že tenhle člověk loni vydělal mnohem víc peněz než režisér Steven Spielberg, zpěvák Elton John, herec Leonardo DiCaprio nebo golfista Tiger Woods. Abyste onen rozdíl viděli názorně: zatímco ti dva poslední to nedotáhli ani na 80 milionů dolarů (bída, co?), Perry zkasíroval 130 milionů.
V Americe patří k nejoblíbenějším černošským komikům. Po celém světě jeho filmy vydělaly půl miliardy dolarů. A to s filmováním přitom začal před šesti lety.
Slova "po celém světě" však znamenají především Ameriku. Jinde moc známý není.
Naše chyba, protože jeho kariéra je neuvěřitelná a závratná. Není to totiž tak dlouho, co byl bezdomovcem. Nebo co pracoval jako výběrčí jízdenek. Nebo co dvakrát pomýšlel na sebevraždu, protože měl pocit, že jeho život nebude k ničemu.
Před časem ho novináři doprovázeli, když si jel vyfotit svůj bývalý byt v domě, který čekala demolice. Bylo to v Atlantě, kde má nyní jeho filmová společnost studia. Mimochodem, koupil si pro ně celý obrovský areál budov a hangárů někdejší letecké společnosti PanAm. Byla největší na světě a své sídlo měla právě v Atlantě, tak si asi dovedete představit tu rozlohu.
Byt sice neležel daleko odtamtud, přesto jeho studia a špinavou garsonku ve špatné čtvrti, kde žil, od sebe dělí několik světelných let. Právě tady uvažoval, jestli se nemá radši zabít.
Neřekli byste to do něj. Vypadá jako profesionální fotbalista, boxer nebo gangster, který si nic nepřipustí k tělu.
A toho, čemu musel čelit, bylo hodně. Otec, který pracoval jako tesař, měl jedinou výchovnou metodu: jak Tyler Perry vzpomíná, "jeho jedinou odpovědí na všechno bylo vymlátit to z nás". Rodinní přátelé ho dvakrát sexuálně zneužili, poprvé v pěti letech. Jako dítě se poprvé pokusil o sebevraždu, protože už otcovo mlácení nemohl vydržet, a v šestnácti si změnil křestní jméno Emmitt na Tyler, aby se od něj co nejvíc vzdálil.
Nedokončil ani střední školu.
Ale krátce po dvacítce přišlo prozření. Tím, kdo mu ukázal cestu, nebyl anděl, ale nejlépe placená žena amerického showbusinessu Oprah Winfreyová. Sledoval její show, kde zrovna někdo vysvětloval, že nejlepší terapií na špatné zážitky je vypsat se z nich.
A tak začal psát dopisy sám sobě. Z nich vznikl muzikál.
Teď by mělo být napsáno, že muzikál mě obrovský úspěch a nastartoval jeho kariéru. Ale tak americké to zase nebylo.
Továrna na peníze
Perry hrál muzikál v jednom komunitním centru v Atlantě, kam se přestěhoval z rodného New Orleans, a musel si na to půjčit 12 tisíc dolarů. Byl to propadák. Po šesti letech ho trochu přepsal a byl to úspěch. To bylo v roce 1998.
Žebříček celebritPříjmy celebrit sleduje časopis Forbes. Podle jeho údajů si v období mezi květnem 2010 a květnem letošního roku nejvíc vydělal s přehledem Tyler Perry. 1. Tyler Perry (scenárista, režisér a producent): 130 milionů dolarů |
Psal a režíroval nové muzikály a hry, s nimiž objížděl divadla a kulturní centra. Jeho publikum bylo skoro výhradně černošské a zamilovalo se do něj. Podle časopisu Forbes do roku 2005 vydělal 100 milionů na vstupném, 30 milionů na videozáznamech, 20 milionů na suvenýrech spojených s jeho hrami. Jel jak dráha: na jeho představení (ročně jich bylo 300) chodili lidé tempem 35 tisíc diváků za týden.
Pak se vrhl na film. První se jmenoval Deník šílené černošky a byl to hit, který mu vydělal 50 milionů. Čtyři roky poté, v únoru 2009, mu už další z jeho filmů vydělal jen během premiérového dne 41 milionů. Což je dodnes americký rekord.
Jaké ty filmy jsou a jak je dělá?
Film za 30 dnů
Nejdřív to první: diplomaticky řečeno, jsou nenáročné. Obvykle jsou to nasládlé a přihlouplé komedie, které někdy vypadají, jako by chtěl psát drama, občas mají ulítlé zápletky, občas je děj vysloveně slabý, ale vždy ho z toho vytáhnou vtipné dialogy. Černošské publikum si to oblíbilo.
A nejen černošské: Kdyby na Perryho filmy chodili jen oni, nikdy by asi tak obrovské trháky neměl. Některé jeho filmy běžely i v Česku, například Divná sešlost, kde Perry hraje babičku jménem Mabel "Madea" Simmonsová. A co si o nich myslet? Kritici jim říkají "KFC filmy" a podobně. Nejlépe to ale řekla postavička prezidenta Obamy v South Parku: "Jdu se dívat na Tylera Perryho. Vím, že to je hrozné, ale jednoduše si nemůžu pomoci."
A jak to dělá?
Jinak než Hollywood.
Film natočí za pět milionů, nyní za dvanáct, zatímco Hollywod vynaloží desítky milionů: cena ve výši 20 milionů je považována za nízkorozpočtovou. Přípravy filmu trvají obvykle dva měsíce, v Hollywoodu čtvrt roku až rok. Perry natočí film za měsíc, Hollywood za čtvrt roku. Vyrobit film tak od nápadu do premiéry trvá běžně i několik let. Perrymu to zabere asi sedm měsíců.
Pokud jde o televizní sitkomy, které Perry produkuje, natočí za týden tři díly, je však schopen vyrobit sto dílů za devět měsíců. V běžné televizi vyrábějí půlhodinový díl týden a 100 dílů trvá taky pět let. A tak není divu, že zatímco úspěšný film vydělá svému studiu na jeden investovaný dolar jen pár centů, Perry na filmech získá z jednoho dolaru dva dolary dvacet.
Proč? "Dělám to za zlomek jejich nákladů, protože kolem není dvacet hlavounů, kteří by mi říkali: Posuň ten hrnek trochu doleva nebo Nelíbí se mi barva jejího svetru."
Nesahá na kliky
A co dělá, když nepracuje? Pořád je svobodný, i když je mu už 42 let. Je hluboce věřící, což mu pomáhá udržovat přísnou disciplínu, soustředit se na jednu věc.
Jeho denní režim je až zarážející. Vstává v pět ráno a trénuje. Uběhne osm kilometrů, pak ještě cvičí. Dělá to pro zdraví, protože maminka i dědeček dostali kolem čtyřicítky cukrovku a on je jim podobný. Pak pracuje. A v půl deváté se snaží být v posteli.
Některé věci má tak promyšlené, že působí jako výstředník. Například se zásadně nedotýká klik, protože se panicky bojí bacilů. Ale není za tím paranoia a lehké vyšinutí jako u mnoha géniů. Perry jen nechce onemocnět, aby mohl pracovat. "Při první šňůře jsem dostal chřipku. Devatenáct vystoupení jsem byl nemocný. Bylo to hrozné, ale naučil jsem se, že si mám na sebe dávat pozor."
Zatím mu to vychází dokonale.