Smrt mu sluší: jak se stal upír sexuálním symbolem

aktualizováno 
Nejprve si jako predátor kořistnicky bral pasivní ženy, které se stávaly obětí jeho zubů i vlastního chtíče. Nakonec umění vybrousilo upíra i do podoby citlivého intelektuála. Trvalo to celé století. Upír se měnil, jako se vyvíjela společnost nás smrtelných. Je odrazem naší sexuality.

Erotické podtóny v upírských filmech nejde přehlédnout. Takhle ztvárnili upíra a jeho oběť Christopher Lee a Barbara Shelley v roce 1966. | foto: Profimedia.cz

Pomalu se rozhrne opona a ze stínu se vynoří uhrančivá tmavovláska velmi ženských tvarů s čelenkou per na hlavě a hadem kroutícím se kolem její šíje a hrudi. Ticho přeruší až kvílení kytary, boky krásky se rozvlní jako plameny ohně. Pomalu sestoupí z pódia a po stolech dotančí k náhodnému návštěvníkovi baru. Moment, kdy vyhlášený fetišista přes ženská chodidla Quentin Tarantino pije tequilu z prstů Salmy Hayekové, je bezesporu jedním z nejerotičtějších okamžiků kinematografie. Kdo viděl Od soumraku do úsvitu autorské dvojice Rodriquez a Tarantino, už ví, že ona tanečnice je upírkou a za chvíli na skupinku smrtelníků vytasí tesáky celé osazenstvo baru.

Fotogalerie

Postava svůdné Satanico Pandemonium je přitom přesný opak nelidského monstra, jímž byl Drákula z románu Brama Stokera nebo Nosferatu v podání Maxe Schrecka. Na rozdíl od vlkodlaka nebo zombíka je totiž upír v popkultuře zobrazován i jako kladný či přinejmenším ambivalentní hrdina.

A především je nositelem jasně definované sexuality, která se potkává s tou lidskou. Vždyť moderní vampýr je jemně vzdělaný a světaznalý, charismatický až uhrančivý, takový George Clooney na kvadrát. Svoje oběti nepřepadá o půlnoci za hřbitovem, zpravidla je vyloženě svádí. Celá etuda končívá v přítmí ložnice, vrcholí zabodnutím tesáků do ženské šíje, aktem, který s sebou nese něco intimity, byť vražedné.

Co nejde pohřbít

Démoni či duchové sající krev se vyskytují v mytologii snad všech civilizací, včetně těch nejstarších. Novodobý obraz upíra je přitom založen na pověstech z jihovýchodu Evropy, jak byly písemně zachycovány od sedmnáctého století. Zprvu šlo o záznamy v podstatě úředního charakteru, o údajném řádění nemrtvých ve venkovských oblastech dnešního Chorvatska či Srbska, ale také třeba ve Východním Prusku. Ve dvacátých a třicátých letech osmnáctého století mnohde propukala hotová panika, lidé vyhrabávali nebožtíky a do lovu upírů se zapojovaly i úřady. V představách venkovanů se v hrobě ležící krvesaj poznal podle tmavě rudé barvy kůže, otevřených očí a odrostlých vlasů a nehtů.

Z prokletého rolníka se stal hrabě s mrtvolně bledým obličejem a tesáky, který se bojí slunečního světla, až v Anglii devatenáctého století, v románech jako Varney the Vampire (1847). O půlstoletí později publikovaný Drákula pak ustálil obraz, který měl přetrvat až do dnešních dnů. Stokerův antihrdina je přitom stejnou měrou hrozbou jako zosobněným pokušením. Náměsíčná Lucy Westenra sama hraběte vyhledává a Mina Murray po Drákulově kousnutí co chvíli propadá do stavu transu. Stejně nebezpečné jako erotizující je i setkání Jonathana Harkera s trojicí upírek na Drákulově hradu.

Ony scény těžko nevidět jako metaforu sexuality, která byla ve viktoriánské společnosti potlačována až démonizována. Jednak v duchu upjaté morálky doby, ale i z takříkajíc praktických důvodů vzhledem k tomu, že kapavka a syfilis byly široce rozšířené. Tehdejší vampýr byl nelidskou, odpudivou kreaturou, podobně jako byl za odpudivý a nečistý považován sex – tedy alespoň mimo stěny manželské ložnice. Vyloženým tabu byl ženský chtíč, a není náhodou, že klasickou obětí upíra není tlustý pantáta, ale mladá dívka. Slabé a nízkými pudy zmítané stvoření, které nemrtvý svůdník připraví o čistotu a nakonec život. Tou nejefektivnější obranou proti podlehnutí zvířecímu charismatu upíra je – jak jinak – kříž, modlitba, hostie.

Něžná duše upírova

Drákulovské šablony se drží i Nosferatu, němý film Friedricha Wilhelma Murnaua z roku 1922. Šlo ostatně o „pirátskou“ kopii Stokerova románu, jen jména míst a postav jsou pozměněná. I Murnauův hrabě Orlok je zrůda s drápy a špičatýma ušima. Jeho ženské oběti však prošly proměnou. V zákopech první války totiž vedle politického uspořádání Evropy padly i mnohé společenské normy, vlastně jejich drtivá většina. Ženy, které v závětří fronty vyráběly zbraně a munici, se po válce nevrátily do těsného korzetu konzervativních mravů, oblékly si krátké šaty, ostříhaly vlasy na bubikopf a šly tančit na divoké rytmy z černošské Ameriky.

Klasika. Snímek Nosferatu, v němž se v upírské roli objevil Max Schreck, vznikl...

Klasika. Snímek Nosferatu, v němž se v upírské roli objevil Max Schreck, vznikl v roce 1922. A vstoupil do dějin filmu.

Schreckův upír s drákulovskou postavou doslova srostl.

Schreckův upír s drákulovskou postavou doslova srostl.

S citelným uvolněním sexuální morálky se v době meziválečné zcivilizoval také upír. V hollywoodském Draculovi natočeném v roce 1931 je v podání legendárního Bély Lugosiho elegánem s uhrančivým pohledem a vybraným vystupováním. Tato poloha svůdníka hraběti zůstala v zásadě do dnešních dnů poté, co ji v padesátých letech dále upevnil Christopher Lee v britské sérii klasických drákulovských filmů. Základní koncept upírských příběhů vytyčený už Stokerem zůstal zachován, to se ale s koncem století mělo radikálně změnit.

Upíři ještě jinak

Blaxploitation, složenina slov černý a využívání, označuje snímky, které se přímo pasou na stereotypech o hyperpotentním černošském nadsamci. Přitom z afroamerické komunity pocházejí a svým dílkem přispěly k její emancipaci. V sedmdesátých letech se tato šablona uplatnila na všechny žánry od gangsterky (Foxy Brown) po western (Boss Nigger), a v roce 1972 byl natočen i horor Blackula.

Ve stejné době, jen na opačné straně Atlantiku, míchalo londýnské studio Hammer Film horor s prvky softcore pornografie. Dobrý tucet filmů v čele s The Vampire Lovers (1970) si na svoji dobu vcelku odvážně pohrával s lesbickými motivy. Postupně začala být upírkám připisována stejně otevřená sexualita jako upírům a dnes jsou obě pohlaví v řadách nemrtvých zastoupena téměř stejnou měrou.

V devadesátých letech byl žánr upírské literatury i filmu obohacen o nové perspektivy, mimo jiné o tu lovce nemrtvých, ať už jím byl Blade anebo Buffy, přemožitelka upírů. Posledně jmenovaný seriál byl prvním z řady televizních projektů, orientovaných na mladé diváky.

Jeho spin-off Angel zase do mainstreamové popkultury uvedl postavu „upíra s duší“, který své minulosti lituje a chce ji odčinit, je schopen se zamilovat a tak dále. Namísto hlavního záporáka se stal upír ústřední postavou s plnohodnotnou citovou výbavou, například v Interview s upírem nebo díle Královna prokletých na motivy románů Anne Rice. Lestat, hrdina obou knih respektive filmů, je nejen výjimečným hudebníkem a neskutečně sečtělým intelektuálem, ale také bisexuálně založeným bonvivánem.

Vždyť jsou jako my

Na počátku jednadvacátého století už totiž upír není pouhou metaforou více či méně potlačené sexuality, ale fyzicky přitažlivou postavou v milostných vztazích se smrtelníky. Ty však stále mají příchuť zakázaného, ba nebezpečného, udržet žízeň po krvi totiž není jen tak. Zápasí s tím stotřiasedmdesátiletý Bill, který nechce ublížit svojí lásce Sookie v seriálu Pravá krev, o permanentním dilematu ústředních postav „ságy“ Stmívání ani nemluvě. Sérii románů a filmů pro dospívající dívky lze shrnout do jediné věty: Bella to vlastně chce a Edward by si samozřejmě rád zakousal, ale nesmějí, protože by to mělo hrozivé následky. Stmívání je jednou velkou agitkou za sexuální abstinenci do svatební noci, což je dokonce otevřeně přiznaný úmysl autorky Stephenie Meyerové, praktikující mormonky.

Že upírská sexuální dobyvačnost nemusí být jen výsadou mužů, dokázala v roce...

Že upírská sexuální dobyvačnost nemusí být jen výsadou mužů, dokázala v roce 2000 ve snímku Drákula i Jeri Ryanová.

Upíři mezitím infiltrovali téměř všechny žánry, jimiž létají ve snad všech podobách. Od hulvátských motorkářů a banditů v hororu Roberta Rodrigueze, zmíněném v úvodu článku, po světobolné hyper-intelektuály v podání Tildy Swinton a Tima Hiddlestona, kteří se sbíráním vzácných uměleckých děl a skládáním hudby snaží překlenout existenciální prázdnotu v Přežijí jen milenci od Jima Jarmusche.

Upíři pochopitelně bývají i legrační, za všechny jmenujme například čtveřici krvesajů obývajících dům na předměstí v „dokumentu“ Co děláme v temnotách. Novozélandský snímek dává nahlédnout do upířího všedního dne, ukazuje pány noci při výběru garderóby před lovem v ulicích i při hádkách o to, kdo po večeři umyje nádobí a uklidí ostatky.

Zatímco vlkodlaci nebo čarodějnice se dnes krčí někde v druhé řadě za všudypřítomnými zombíky, postava upíra ze středu popkultury jen tak nezmizí. Má všechno, co chceme: nesmrtelnost, vzdělání, přitažlivost, vzrušující příchuť nebezpečna. Každá mytologická postava je alespoň do určité míry zosobněním našich strachů, přání či potlačovaného podvědomí – pro upíra, který je tak podobný člověku, to platí zvlášť.

Především dokonale odráží vývoj společenských norem a sexuální morálky: V klasickém schématu je vampír-muž (sexuálním) agresorem bez sebekontroly, jehož je žena pasivní obětí. S postupem dekád se ale vztah vyrovnával až do dnes převládajícího vzorce, kdy je upír citlivý a reflektující. Kousnutí už není aktem násilí, ale spíše jakousi výměnou mezi rovnocennými partnery.

Autoři:

Nejčtenější

VIDEO: Vyzkoušeli jsme první český nevěstinec se silikonovými pannami

Rebecca má mírně vyděšený výraz.

Netradiční nevěstinec otevřeli začátkem listopadu v centru Prahy. Na toho, kdo si přijde užít, čekají místo živých žen...

Sexuální závislost se šíří jako epidemie, varuje výzkum

O závislosti na sexu se vedou vědecké pře.

Jsou v téměř nepřetržitém souboji s myšlenkami na sex, vynakládají enormní množství energie na to, aby svůj sexuální...

Společnost nás stresuje požadavky na výkon, tak pijeme, říká terapeut

„Abyste se stali závislými, musíte stejně jako olympijský vítěz intenzivně a...

Narušené vztahy, odcizení, ale též stres z diktátu výkonnosti. Tam leží kořeny závislostí. „Společnost je ráda, když...

OBRAZEM: Nahota, krása, neřest, nevinnost. Česko hostilo burlesku

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a...

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a radikality. A stále víc se zabydluje i v...

Mrtví králíci a Five Points: mýty i realita gangů newyorského slumu

Bill Cutting z Gangů New Yorku měl svůj předobraz ve skutečné historické...

Bowery Boys z vysokými cylindry a v červených košilích, Mrtví králíci divošského vzezření. Známe je z Gangů New Yorku...

Další z rubriky

Sexuální závislost se šíří jako epidemie, varuje výzkum

O závislosti na sexu se vedou vědecké pře.

Jsou v téměř nepřetržitém souboji s myšlenkami na sex, vynakládají enormní množství energie na to, aby svůj sexuální...

Mrtví králíci a Five Points: mýty i realita gangů newyorského slumu

Bill Cutting z Gangů New Yorku měl svůj předobraz ve skutečné historické...

Bowery Boys z vysokými cylindry a v červených košilích, Mrtví králíci divošského vzezření. Známe je z Gangů New Yorku...

Udávání po našem. Nacistům Češi donášeli na kolegy i příbuzné

Brněnská manifestace českého lidu pro Říši. (12. června 1942)

Nacistické úřady za protektorátu byly mnohdy zavaleny udáními. Donášelo se na sousedy, příbuzné, kolegy. Z...

Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...
Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...

r.v. 2009, naj. 122 105 km, diesel
183 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz