Vousy jako zdravotní brnění. Mohou zabíjet bakterie, naznačuje výzkum

Hůře se díky nim množí bakterie a možná v nich dokonce dokáží vyrůst látky, které by mohly škodlivé bakterie ničit. Aktuální pokus serveru BBC se zastává vousů, které jinak čelí mnoha obviněním z nedostatku hygieny.

Nechat si je růst, nebo holit? Hagrid a hipsteři mají o vousech jasno. | foto: Profimedia.cz

Pokud jde o hygienu, vousy nemívají nejlepší reputaci. Asi poslední ránu jí i jejich nositelům zasadil výzkum mikrobiologů z Nového Mexika z roku 2014. „Zaskočily mě,“ komentoval tehdy výsledky výzkumu John Golobic, který zkoumal, co vše lze ve vousech najít. Důvodem jeho překvapení bylo to, že ve vousech objevil „druh bakterie, který lze najít v exkrementech“. Vousáčům doporučil, aby si pečlivěji myli ruce a nehráli si rukama s vousy. Novinové titulky pasovaly vousy na stejně špinavou věc, jako je záchodová mísa.

Nová studie a vědecká zkoumání však dávají vousům šanci. Nakonec prý mohou stát na správné straně barikády.

Vousy chrání

Muž bez vousů je jako žena s vousy

Jak v Česku funguje klub zarostlých tváří a kdo může být členem?

K vousům patří celkově upravený zevnějšek.

Pomyslné akcie vousům zvýšila studie vydaná v magazínu Journal of Hospital Infection, která zkoumala vzorky z tváří 408 zdravotních zaměstnanců, jak bezvousých, tak těch, jejichž obličeje zdobil porost. Vědce zajímalo, jaká tvář je bezpečnější z hlediska přenášení bakterií – a vítězem museli jednoznačně vyhlásit vousaté zdravotníky.

Ti oholení měli třikrát vyšší riziko, že na svých tvářích přenášejí bakterii jménem methicilin-rezistentní zlatý stafylokok, která způsobuje obtížně léčitelné infekce. Kromě toho měli o deset procent vyšší nebezpečí, že mají na tvářích kolonie zlatého stafylokoka.

Autoři výzkumu přišli též s návrhem na vysvětlení překvapivých závěrů. Holení totiž způsobuje trhlinky v kůži, které by prý mohly „podporovat kolonizaci a množení bakterií“.

Bojovník z Petriho misky

Server BBC však napadlo, zda věc nemůže mít jiné vysvětlení: co když jsou vousy zabijákem infekčních bakterií? Jeho redaktoři, vedeni zvědavostí i jistou dávkou provokace, odebrali vzorky vousů a poslali je Adamu Robertsovi, mikrobiologovi z University College London. Nejprve se zdálo, že se vše obejde bez překvapení. Roberts z vousů vypěstoval na stovku bakterií, včetně jedné, která bývá v tenkém střevu. Vědec však ihned krotil hysterii, neznamená to, že by musela pocházet z exkrementů, na nálezu není nic podivného, je zcela běžný.

Mnohem zajímavější však bylo, píše Michael Mosley, redaktor BBC z pořadu Trust Me I ́m a Doctor, že vědec na Petriho misce objevil něco, co zabíjelo bakterie. A odborný novinář laikům vysvětluje, že zatímco považujeme všechny mikroby za nepřátele, situace je složitější. Houby a bakterie si jsou konkurenty, soupeří o prostor, o potravu, o zdroje. Mosley uvádí příklad nejznámější houby Penicillium notatum, která se vyvinula v jedno z nejúčinnějších antibiotik penicilin.

Hercule Poirot by žasnul

Podívejte se, jak vypadalo Mistrovství světa majitelů vousů a knírů v Norsku před pěti lety

Hans-Peter Weis, kategorie plnovous - freestyle
Američan Johan Dominic pózuje poté, co vyhrál v kategorii imperiální knír.
Účastníci neponechávali náhodě ani garderóbu, počítal se i výsledný dojem.

Svého tichého zabijáka z Petriho misky Roberts identifikoval jako druh bakterie Staphylococcus epidermidis. A když ho poslal do boje proti E.coli, velmi odolné bakterii způsobující infekci močového ústrojí, tichý zabiják s ní neměl slitování.

To ještě neznamená, že objev skončí novým antibiotikem, jejich vývoj je extrémně nákladný a nejistý. Za posledních třicet let nebylo na trh vysláno jediné nové antibiotikum, upozorňuje Roberts. Tím spíše je podle jeho názoru třeba naše portfolio antibiotik obnovit, na infekce odolné známým antibiotikům ročně zemře 700 tisíc lidí, v roce 2050 to již má být deset milionů.

S vousy klidně počkejte

Server mic.com však upozorňuje, že to, co se vám skrývá či může skrývat pod vousy, je velice proměnlivé. Vousy nejsou „zdravé“, nebo „nezdravé“, připomíná s chladnou hlavou. „Je to trochu komplexnější, než jak článek uvádí,“ komentuje text BBC Philip Tierno, profesor z oddělení mikrobiologie a patologie Langone Medical Center.

Připomíná, že to, co se v našich vousech skrývá, se mění každým okamžikem a záleží to na celé řadě faktorů - co jsme zrovna jedli, co jsme si na ně zanesli rukama apod. Zneškodnitel E.coli mohl vyrůst například díky tomu, co měl jeho nositel k obědu, ničí tajemnost objevu lakonicky Tierno.

„Lidé se tváří často dotýkají, sahají si na nos, mnou si oči, nosí si na ně mnoho věcí,“ líčí prozaicky Tierno, „když někoho políbíte, dokonce jen na tvář, odnesete si z toho organismy. Během času jich tak máte šanci nashromáždit mnoho druhů, některé zůstanou, některé zemřou.“

Neznamená to však, že by vousy byly nepřítelem hygieny. Když si budete pečlivě mýt ruce a tvář, „nebudete mít problém“, uklidňuje Tierno.

Ostatně, studie z roku 2012 ocenila vousy za jejich ochranu před UV zářením, článek serveru Details je chválí zase za to, že chrání pleť před akné, které může způsobovat holení.

Autor: