Reklama se sexuálními motivy ženy odrazuje. Je-li na levné produkty

aktualizováno 
Sex v reklamě na ženy nefunguje, pokud ovšem nepropaguje drahé, unikátní věci. Dámy si totiž sex podvědomě spojují se vzácností. Zjistila to aktuální studie minnesotské univerzity.

S luxusní kosmetikou či šperky se erotika ve vnímání žen v reklamě rýmuje, s levnými produkty ale ne, tvrdí vědci. | foto: Profimedia.cz

Její tým vedený Kathleen Vohsovou ukazoval sedmaosmdesáti mužům a ženám dvacetisekundové reklamy. Polovina účastníků dostala klip se sexuálně explicitní scénou, na druhém se skvěly majestátní hory pokryté sněhem. Obě reklamy byly na hodinky, část ale udávala jako jejich cenu 10 dolarů, část 1 250 dolarů. Zatímco respondenti a respondentky reklamy sledovali, měli si v hlavě opakovat série čísel, aby tak byli zaměstnáni a klipy vyvolávaly co nejspontánnější reakce.

Ty se lišily podle genderu dobrovolníků, druhu reklamy, ale závisely i na uváděné ceně. Ženy, které sledovaly sexuálně laděný klip propagující levné hodinky, byly víc rozladěné než ty, jimž vědci předložili tentýž klip, který ale nabízel hodinky s vyšší cenou, shrnují závěry výzkumu jeho autoři. Muži nebyli dotčeni ani druhem reklamy, ani cenou produktu – jejich reakce byly neutrální.

Podle vědců výsledky souvisí s tím, že ženy preferují, aby byl sex něčím vzácným, hodnotným a speciálním. "Vycházíme z teorie, že ženy mají zájem na tom, aby byl sex zobrazován jistým způsobem, protože pro ně je z biologické i sociokulturní perspektivy nákladnější," říká Vohsová. "Pokud se sexuálně chovají tak, že to nevede k dobrým dlouhodobým konsekvencím, mohou se dostat do celé řady problémů. Biologicky se musejí vyrovnávat s potomkem a péčí o něj, sociokulturně mohou být stigmatizovány a mezi tím je může potkat celá řada jiných věcí."

Spojit sex s luxusním šperkem proto funguje, v reklamě na zmrzlinu uráží. Server Harvard Business Review doplňuje, že například diamantový průmysl, aby zdůraznil, jak vzácné jeho produkty jsou, používá v reklamách romantické a sexuální motivy.

Pro ověření poznatků vědci uspořádali ještě druhý experiment, tentokrát s tištěnou reklamou. Na jedné dostalo 212 dobrovolníků opět hory, na druhé pár v sexuálním objetí, produktem byly zase hodinky s dvojí cenou. Reakce byly tytéž, když se sexuální motiv pojil s levným zbožím, ženám se nelíbil. Naproti tomu sympatie mužů se cenou neřídily.

V komentáři k výsledkům studie se Katy Waldmanová v magazínu Slate.com pozastavuje nad tím, že se ženy při sledování reklamy identifikovaly se sexy siluetami. Sexuální reklamou byly pohoršeny proto, že viděly samy sebe jako objekty v reklamě, ne jako zákaznice, pro které je produkt určen, a to dokonce i v případě, že šlo o dámské hodinky. Na druhou stranu muži se k reklamám vztahovali výhradně jako zákazníci, ne objekty v reklamě, jako kupující, ne ti, co nabízejí.

Platnost teorie, podle níž je v očích žen sex spojen se vzácností, pak autorka zpochybňuje současným fenoménem příležitostného sexu, který se, aspoň podle mnoha studií a novinových článků, řítí západním světem. Je to trend, který má bezpochyby své stinné stránky, poznamenává, ale správně podle ní vystihuje, že sex nemá být něčím vzácným a drahocenným, ale radostným - a bezpečným.

Autoři:


Nejčtenější

Každý je světec. Než ke mně přijde s kapavkou, říká dermatovenerolog

"Můj obor je vedle plastické korektivní dermatologie či kosmetologie popelkou...

Je to pohyb na tenkém ledu. Diagnóza pohlavně přenosné choroby je velmi intimní verdikt. I proto je většinou reakcí...

Miluji kuře na paprice od mamky a pět knedlíků, říká MOgirl Lenka

Touhy, sny, plány mám, ale žiji současným dnem, říká MOgirl Lenka.

Podle vlastního soudu je neústupná, sebevědomá, energická. A nezastírá, že též tvrdohlavá a sarkastická. „Jsem taková,...



VIDEO: Různé tváře orgasmu. Jinak vypadá v Evropě a jinak v Asii

Zřetelné výrazy obličeje interpretují bolest i potěšení napříč kulturami.

Bolest se do našich tváří vpisuje docela stejně, bez ohledu na to, z které části planety jsme. Orgasmus však nikoli. My...

Udělat vibrátor nebo tramvaj je podobné, říká designérka Marešová

Anna Marešová získala za designovou kolekci erotických pomůcek pro ženy hlavní...

Její vibrátory byly oceňované a nepřehlédnutelné. Nemá však pocit, že by její práci přespříliš poznamenaly, že by...

VIDEO: Bez sil. Reportér zkusil práci hasiče, muže nechal ležet v kouři

Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal si zkusil výcvik, kterým procházejí letištní...

Je to náročná prověrka fyzičky, ale i orientace v zakouřeném prostředí či zacházení s dýchací technikou. Test na...

Další z rubriky

OBRAZEM: Těla jako plátna. V Londýně se konal festival tetování

Někteří měli na těle víc inkoustových ploch než míst nedotčených tetováním....

Někteří měli na těle víc inkoustových ploch než míst nedotčených tetováním. Mnozí další ho doplnili modifikacemi...

VIDEO: Práci v sexuálním byznysu respektujeme, říká nevládní organizace

Ilustrační snímek

Stát díky ní ušetřil miliardy korun. Veřejnosti pomáhá zbavit se předsudků ohledně žen ze sexuálního byznysu. Nevládní...

Agentka Fifi: kráska sváděla britské agenty, aby je prověřila

Byla krásná a provokativní. Marie Christine Chilverová byla pro roli svůdné...

V Británii je vyškolili, naučili šifrovat a slídit. Po technické stránce byli špioni vybaveni na výtečnou, až při...

Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.



Najdete na iDNES.cz