Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Reklama se sexuálními motivy ženy odrazuje. Je-li na levné produkty

aktualizováno 
Sex v reklamě na ženy nefunguje, pokud ovšem nepropaguje drahé, unikátní věci. Dámy si totiž sex podvědomě spojují se vzácností. Zjistila to aktuální studie minnesotské univerzity.

S luxusní kosmetikou či šperky se erotika ve vnímání žen v reklamě rýmuje, s levnými produkty ale ne, tvrdí vědci. | foto: Profimedia.cz

Její tým vedený Kathleen Vohsovou ukazoval sedmaosmdesáti mužům a ženám dvacetisekundové reklamy. Polovina účastníků dostala klip se sexuálně explicitní scénou, na druhém se skvěly majestátní hory pokryté sněhem. Obě reklamy byly na hodinky, část ale udávala jako jejich cenu 10 dolarů, část 1 250 dolarů. Zatímco respondenti a respondentky reklamy sledovali, měli si v hlavě opakovat série čísel, aby tak byli zaměstnáni a klipy vyvolávaly co nejspontánnější reakce.

Ty se lišily podle genderu dobrovolníků, druhu reklamy, ale závisely i na uváděné ceně. Ženy, které sledovaly sexuálně laděný klip propagující levné hodinky, byly víc rozladěné než ty, jimž vědci předložili tentýž klip, který ale nabízel hodinky s vyšší cenou, shrnují závěry výzkumu jeho autoři. Muži nebyli dotčeni ani druhem reklamy, ani cenou produktu – jejich reakce byly neutrální.

Podle vědců výsledky souvisí s tím, že ženy preferují, aby byl sex něčím vzácným, hodnotným a speciálním. "Vycházíme z teorie, že ženy mají zájem na tom, aby byl sex zobrazován jistým způsobem, protože pro ně je z biologické i sociokulturní perspektivy nákladnější," říká Vohsová. "Pokud se sexuálně chovají tak, že to nevede k dobrým dlouhodobým konsekvencím, mohou se dostat do celé řady problémů. Biologicky se musejí vyrovnávat s potomkem a péčí o něj, sociokulturně mohou být stigmatizovány a mezi tím je může potkat celá řada jiných věcí."

Spojit sex s luxusním šperkem proto funguje, v reklamě na zmrzlinu uráží. Server Harvard Business Review doplňuje, že například diamantový průmysl, aby zdůraznil, jak vzácné jeho produkty jsou, používá v reklamách romantické a sexuální motivy.

Pro ověření poznatků vědci uspořádali ještě druhý experiment, tentokrát s tištěnou reklamou. Na jedné dostalo 212 dobrovolníků opět hory, na druhé pár v sexuálním objetí, produktem byly zase hodinky s dvojí cenou. Reakce byly tytéž, když se sexuální motiv pojil s levným zbožím, ženám se nelíbil. Naproti tomu sympatie mužů se cenou neřídily.

V komentáři k výsledkům studie se Katy Waldmanová v magazínu Slate.com pozastavuje nad tím, že se ženy při sledování reklamy identifikovaly se sexy siluetami. Sexuální reklamou byly pohoršeny proto, že viděly samy sebe jako objekty v reklamě, ne jako zákaznice, pro které je produkt určen, a to dokonce i v případě, že šlo o dámské hodinky. Na druhou stranu muži se k reklamám vztahovali výhradně jako zákazníci, ne objekty v reklamě, jako kupující, ne ti, co nabízejí.

Platnost teorie, podle níž je v očích žen sex spojen se vzácností, pak autorka zpochybňuje současným fenoménem příležitostného sexu, který se, aspoň podle mnoha studií a novinových článků, řítí západním světem. Je to trend, který má bezpochyby své stinné stránky, poznamenává, ale správně podle ní vystihuje, že sex nemá být něčím vzácným a drahocenným, ale radostným - a bezpečným.

Autoři:


Nejčtenější

Naháči v Česku: nudismus je u nás legální už pětatřicet let

Bez plavek. Pro nudisty či naturisty je to tak přirozenější.

Dostal zelenou přesně před pětatřiceti lety. Ano, vyhláška, že „plavec je povinen mít řádný koupací oděv“, byla v...

Poklad! Zlato a stříbro z vraku musel Alex Storm osm měsíců tajit

Alex Storm, hledač pokladů z potopených lodí

Tisíce zlatých a stříbrných mincí vynášeli z oceánského dna dvacet dní. Byl to poklad jako z pohádky. Následujících osm...



VIDEO: Lukáš ze sebe dělá Bílou i Vondráčkovou. Podoba je neskutečná

Lukáš ze sebe umí udělat dokonalou Lucii Bílou. I její pohyby a grimasy má...

Už skoro čtvrt století se živí jako travesti umělec. Téměř denně vystupuje po celém Česku a proměňuje se ve známé...

Siláci tahali kamion, zvedali auta. Českým mistrem se stal Jiří Tkadlčík

Je to jednoručka, ale jiná, než jakou znáte z fitka.

Má četné mezinárodní úspěchy, je legendou českých strongmanů, proto byl favoritem. Oprávněně. Jiří Tkadlčík první český...

Stelete si postel? Máte víc sexu i přátel, tvrdí výzkum

Naše ranní ložnicové návyky o nás prozradí víc, než myslíme, tvrdí studie.

Jako by ostrým řezem dělil společnost na dvě opravdu odlišné skupiny. Jako by to nebyl jen pouhý ranní návyk. S tím,...

Další z rubriky

Poklad! Zlato a stříbro z vraku musel Alex Storm osm měsíců tajit

Alex Storm, hledač pokladů z potopených lodí

Tisíce zlatých a stříbrných mincí vynášeli z oceánského dna dvacet dní. Byl to poklad jako z pohádky. Následujících osm...

Extrémní gastronomie: konzumace švédské delikatesy je adrenalin

Na fotce vypadá konzerva nevinně. Zápach k ní však pustí jen ty nejodolnější.

Už jen otevírání plechovky je výzva, neobejde se bez exploze silného odéru. Že se kolem pokrmu surströmming nese...

VIDEO: Ze Sibiře jsem odletěl v letadle mezi zavazadly, říká Adolf Zika

Adolf Zika

Když mu na cestě z Japonska, kde se zdokonaloval v judu, vzali v Sovětském svazu všechny rubly, skončil na celý týden v...

Najdete na iDNES.cz