Půvabná. Korzárská loď La Grace budila a budí pozornost, kam jen připluje.

Půvabná. Korzárská loď La Grace budila a budí pozornost, kam jen připluje. | foto: Profimedia.cz

Drama ztroskotání: česká korzárská loď bojovala víc s úřady než s mořem

  • 12
Nejprve musela čelit záludnému větru a moři a pak jí hrozil finální knokaut ze strany úřadů. Česká plachetnice La Grace byla v říjnu 2012 kousek od záhuby. Katastrofě se naštěstí vyhnula a dnes již brázdí oceány. A vyjde o ní dokonce kniha.

Je plavidlem, které doslova oživuje historii. A jakou historii! Příběhy korzárů druhé poloviny osmnáctého století, objevitelské plavby, ale též Záchrana lodí a piráti pirátské souboje. Je replikou lodi českého mořeplavce, obchodníka a korzára Augustina Heřmana.

Na svou první velkou plavbu se vydala v roce 2011, už rok nato však bojovala o život.

Past na mořeplavce

Ze záchranců se stávají piráti

Záchrana může představovat pro pomáhající loď obrovské riziko. Najít však míru...

Odměna dělá ze záchrany lodí na moři finančně zajímavou činnost. Ve většině případů pomoci záchranáři nezneužívají k nadsazeným požadavkům na peněžní kompenzaci, někdy ale ano. A někde se samaritánské role ujímají dokonce očividní piráti.

„Půvabná, jak zní český překlad jejího jména, ztroskotala na konci října 2012 u španělských břehů. Bylo to u městečka Marbella, známého svou zrádnou mělčinou, neustále zanášenou pískem z řeky ústící do zálivu,“ líčí Jaroslav Foršt, který o plachetnici píše knihu.

Ještě 25. října večer nic nenasvědčovalo tomu, že se La Grace stane hlavní, nešťastnou protagonistkou obrovského dramatu. Hodila kotvu v bezpečné vzdálenosti od břehu, vítr byl příznivý, foukal od pevniny. Bezpečné přistání, klidný azyl, jaký si krasavice zaslouží, zvlášť když plavba z Itálie nepatřila k nejlehčím. Lodi v tu chvíli velel najatý kapitán, její vlastní kapitán Pepa Dvorský na palubě nebyl.

Noc však přinesla výhrůžnou změnu. Vítr se otočil směrem ke břehu a zesílil. Zvedl metrové vlny a kotva začala po dně klouzat. Posádka nahodila motor, ale ten selhal a vítr loď nahnal na mělčinu. Pomalu se opřela o dno. „Šlo a klasickou ukázku pasti návětrného břehu, který stál do vynálezu parního stroje životy spousty námořníků,“ vysvětluje Jaroslav Foršt, který je sám jachtař.

Kapitán se vydal do blízkého přístavu, aby požádal o pomoc. Neuspěl. Poté zkoušel přivolat záchranu po vysílačce. „Vydal zprávu PAN PAN, přednostní zpráva o situaci pro okolní lodě a námořní autority. Velice správně nevolal MAYDAY, protože nešlo o život ohrožující situaci,“ zdůrazňuje Jaroslav Foršt, ale dodává: „Na volání však nikdo nereagoval, což je ve Středomoří obvyklé.“ Pokud se mu přitom povedlo sehnat pomoc hned, byla velká šance loď, i když měla 120 tun, z mělčiny stáhnout.

La Grace pokořená mořskými vlnami. Pro její majitele, kapitány a posádku to byl neskonale smutný pohled.

Ráno už na to bylo pozdě. Zrádné pohyblivé písky loď, kterou tlačil vítr k pobřeží, podemlely a začaly ji zahrabávat. Někdy k ránu tlak vody a větru způsobil, že se lodi odlomil kýl. „Mimochodem z celého vnitřního vybavení u Marbelly zázrakem přežil jen Heřmanův portrét, který malovaly děti ze Mšena, kde se Heřman narodil, a který visel v kapitánské kajutě. Všechno ostatní se dělalo znovu,“ líčí působivý moment Jaroslav Foršt.

La Grace se stala ztroskotanou lodí. A bylo zřejmé, že s takovým statusem bude její záchrana velmi komplikovaná.

Bouře byla rychlejší než pojišťovna

Poučení pro mořeplavce

„Vše nakonec dopadlo tak dobře, jak jen mohlo – a nehoda může posloužit ostatním hned několika poučeními,“ shrnuje pro mořeplavce zkušenost La Grace Jaroslav Foršt. Zaprvé podle něj platí, že jakmile dojde k pojistné události, je třeba okamžitě jednat s pojišťovnou. „Ona je garantem, že vás bude poslouchat i místní Port Authority.“ Zadruhé loď zabezpečte proti úniku ekologicky škodlivých kapalin, hlavně nafty a oleje. „Ve Středomoří jsou na to hodně citliví a neznají pak bratra. I proto je třeba hned jednat s pojišťovnou, smlouvy dnes obvykle obsahují i klauzuli o pojištění ekologických škoda.“

Kromě moře, které neustále hrozilo, že loď rozbije, se od oné chvíle staly největším nebezpečím španělské úřady. Pokud totiž loď u pobřeží ztroskotá, mají pravomoc ji po dvou týdnech odstranit těžkou technikou. „Likvidaci jsem viděl na příkladu jiné, dvanáctimetrové plachetnice na fotkách. Prostě ji zlikvidovali buldozery,“ kroutí hlavou jachtař. V celé tragédií však zasvítilo štěstí, kapitán La Grace totiž ve zmatku nenahlásil loď jako oficiálně „ztroskotanou“, a tak byla první týden považována de jure za „špatně zakotvenou“, to hrozbu oddálilo. Půvabná měla týden k dobru.

Jedinou institucí, která mohla zajistit, aby úřady nepovažovaly La Grace za vrak vhodný k odstranění, byla pojišťovna. Jenže ta otálela, likvidátor dorazil až týden po nehodě, pojistná částka byla velmi vysoká. A do toho přišla bouře. Trup La Grace vydržel, ale vlny se prohnaly palubou i podpalubím a vše kompletně zdevastovaly.

La Grace - ze dna až na vrchol

Kniha Jaroslava Foršta o skvostné plachetnici bude popisovat události z Karbiku roku 2012, kdy její posádka sedla na lep pirátům, plavbu do Evropy přes Bermudský trojúhelník a ztroskotání u Marbelly. Závěr knihy bude patřit vítězství na Tall Ship Race 2013, kde La Grace porazila kolosy jako Sedof, Kruzenshtern, Alexaner von Humboldt II. a tentýž závod v roce 2015, kdy skončila o pár vteřin druhá.

„Chci dát do kontrastu naprostý zmar, který jsme cítili, když na marbellské pláži moře vyplavovalo nábytek z kapitánské kajuty a další vnitřní vybavení, a zázrak, když opravená La Grace vyplula ze Sotogrande rovnou na start závodu, který vyhrála,“ říká Jaroslav Foršt.

Nakonec se do věci vložilo dokonce české ministerstvo zahraničí, zdvořilým dotazem, jak se věci vyvíjejí. „La Grace má přátele všude,“ nevyzrazuje víc Jaroslav Foršt. Po státní intervenci se pojišťovna rozhodla zaplatit záchrannou operaci a následné opravy. Skoro tři týdny po nehodě dorazilo speciální plavidlo, které odstranilo kolem La Grace písek a odčerpalo vodu. Těžce zraněná Půvabná pak byla odvlečena do Sotogrande, kde byla nakonec opravena.

Nepovedlo by se to však bez pomoci mnoha lidí. „Loď byla bouří zdevastovaná tak, že pojistná částka na opravy skoro nestačila. La Grace se dostala zpátky na vodu i díky spoustě dobrovolníků, kteří přijeli do Španělska přiložit ruku k dílu. Spousta dalších podpořila klub La Grace finančně, byli to úplně obyčejní lidé, kteří poslali třeba jen pár stovek z výplaty. Bylo to tenkrát moc dojemné a jim všem patří velký dík, mají obrovskou zásluhu na tom, že La Grace znovu vyplula.“ vzpomíná Jaroslav Foršt.

Opravy trvaly devět měsíců. Zpět do vody byla La Grace spuštěna v srpnu roku 2013, aby vzápětí a naprosto překvapivě vyhrála prestižní závod plnoplachetních lodí Tall Ship Race 2013. Dnes se již zase prohání po vlnách, aktuálně je u italské Elby. Nescházelo však mnoho a španělská kapitola by se na podzim 2012 stala její poslední.